lördag 1 augusti 2009

Semesterslut och grissvansar!

Så går då semestern allt hastigare mot sitt slut!! I ett försök att lindra detta faktum tänkte jag bjuda mig själv på en grissvans aladåb. Då grissvansar, som råvara betraktat, numera sällan återfinns i charkdiskarna tog jag därför, god tid, kontakt med ett genuint gårdssklakteri, Degeberga Slakteriprodukter i det lilla samhället Degeberga vid porten till Österlen som de nedresta turisterna från Människobyn brukar uppfatta det. Mängd bestämdes och leveransdag överenskomms till lördag förmiddag dennes.
Så anlände då äntligen lördagen och irriterat spänd skyndade jag på resten av familjen inför avfärden till stranden som skulle gå via nämnt gårdsslakteri för att avhämta min beställning.
Anlände efter en händelselös resa till gårdslakteriet och steg in i en ganska full affärslokal med bland annat en hel del tillresta turister från Människobyn som storögt kommenterade vildsvinsköttet som om vore det människokött som erbjöds till försäljning! Med ansiktsuttryck som förebådade hopp om autoerotiska upplevelser beställdes 400 g av det bästa vildsvinsköttet som slaktaren hade att erbjuda. Här skulle det festas!
Slutligen blev det så min tur och jag fick lägga fram mitt ärende. -3 kg grissvans enligt beställning på telefon i tisdags, tack! -Nej någon grissvans har vi inte idag! - Det var ju konstigt med tanke på att det var idag som vi hade kommit överens om att jag skulle hämta min beställning?! Nu började fler av personal delta i samtalet, bland annat damen som tagit emot min beställning. -Jodå, hon kom mycket väl ihåg vårt samtal och min beställning men alla MINA grissvansar såldes till en annan kund igår. Det lite sorglustiga var att på något sätt så lyckades hon säga det på ett sådant sätt att det underförstått var mitt fel och att det där borde jag ju begripa!
Ja som ni förstår så var det ju inte mycket att göra åt situationen. Svansarna hade kapats av någon annan och jag hade bara att ge mig av med oförrättat ärende. Det man i viss mån kan reflektera över var inställningen hos affärsidkarna. Kanske det är som så att Degeberga Slakteriprodukter har vuxit sig så stora nu att de börjar att tappa den ursprungliga kundkontakt som var ett av skälen till att jag började handla där för en del år sedan.
Nej, näst fänrikar med hund, så är krämare som gömmer sig bak masker och chimärer av genuina handelsmän och hantverkare bland det värsta jag vet!
Salve!
Medelåldersmannen
För er som också gärna vill skämma bort er med en aladåb finner ni ett utmärkt recept här. Byt bra ut receptets fläsklägg mot de ljuva knorrarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar