onsdag 5 augusti 2009

Cykelservice. Eller, -eftersom jag redan vet vad du vill ha sagt så behöver jag inte lyssna på dig!

Tänkte serva min cykel inför den stundande slitperioden vi kallar höst.
Kontaktade därför hovcykelreparatören för att beställa arbetet. Efter som allting tar mer än två dagar nu för tiden så kontaktade jag dem under semestern under en period då jag skulle kunna vara av med min kära Springare under ett par dagar.

-God dag! -Skulle behöva att ni tittar över baknavet på min cykel. Dels är det en aning trög i växlarna och 1:an fungerar inte alls och vidare så låser sig bakhjulet när jag bromsar svagt med fotbromsen i låga hastigheter.
-Inga problem, vi lägger in service på din cykel. Då kommer vi även att kontrollera ljuset och däcken. Vill du att vi skall byta däck?
-Nej, de har jag själv bytt nyligen och vad det gäller ljuset så fungerar detta utmärkt, så det behöver ni inte kolla.
-Ok! En service alltså.
-Sen skulle jag gärna vilja att ni rengör dreven och kedjan och putsar upp den i största allmänhet.
-Ah, rengöring ingår ju inte i servicen!
-Nehej, men kan ni inte göra det ändå?
-Men det ingår ju inte servicen, så därför kan vi inte göra det.
-Jag förstår. När kan ni vara klara med detta då?
-För en service? Låt se... -Tisdag i nästa vecka.

Som ni förstår så lämnade jag min stolta Järnhäst med en viss inre gnagande oro om hur detta skulle komma att sluta!

Så kom väl då tisdagen och på dess eftermiddag hämtade jag ut min cykel.
-Jo, God dag jag skulle hämta min cykel som jag lämnat in här med anledning av ett krånglande nav.
-Jaha.... -Ja, service! Jodå, ljuset är åtgärdat och fungerade felfritt!
-Jo tack, men ljuset har ju fungerat felfritt hela tiden och vi kom ju särskilt överens om att den delen av servicen kunde vi ju hoppa över! Men hur står det till med mina krånglande växlar?
-Så var det ja. Jo då, 1:ans växel fungerar igen och i övrigt så har vi vårdat fordonet.

Idag blev jag tvungen att lämna in min cykel igen!
Blev genast erbjuden en service!! Men, för att travestera på det gamla talesättet om vänner och ovänner så, med en sådan service behöver man inget slitage!!

Imorgon skall jag hämta ut Springaren igen. Kanske kommer vi då att ännu en gång tillsammans få sträcka ut i full fart, känna hjärtat dunka i bröstet, vinden riva håret och som en perfekt förening mellan människa och maskin åter ohotade komma att härska över stadens cykelbanor!

Näst efter fänrikar med hund, så är nog affärsbiträden och andra juniora affärsidkare med förutfattade meningar bland det värsta jag vet!

På Återhörande!
Medelåldersmannen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar