måndag 26 oktober 2009

Blåsta igen!

Folksams senaste utspel att halvera ersättnings för grupplivförsäkrade pensionärer kommer galant att lösas genom att Folksam kommer att erbjuda utökade fortsättningsförsäkringar! Hallå, alltså! Det man egentligen säger att när vi planerade denna försäkring så gjordes vi detta utan att beakta att grupplivförsäkrade faktiskt till slut dör! Särskilt ökar dödsfallen drastiskt i livets slutskede. Så därför erbjuder man nu, när till och med Folksam förstår döden som den naturliga avslutningen på livet, möjligheten att lösa ytterligare försäkringar för att bibehålla ursprunglig ersättningsnivå.
Som om inte detta skulle vara nog så förklarar Folksams VD Anders Sundström dessa åtgärder så som att det är Folksams gedigna ekonomiska ansvar och omsorg om den lilla människan som gör att de nu räddar oss alla ur denna situation!

Ju mer jag ser Anders Sundström i media så blir han mer och mer lik en fänrik jag hade i lumpen. En fänrik som dagarna i ända vallade sin hund bak kanslihuset!

Rollator con vitae
Medelåldersmannen

1 kommentar:

  1. Kära medelbegåvade man,

    återigen framstår Eder aningslösa tillvaro obefläckad av verklighetens blöta filt! Tillåt mig ödmjukt påpeka det enkla faktum att försäkringsbolagens knipsluga affärsidé sedan urminnes tider har varit att erbjuda produkter enligt refererat koncept; erbjud försäkringstagarna en säker förvaring av deras likvida medel, utbetalning (återbetalning)sker endast i undantagsfall och då endast i syfte att upprätthålla skenet av att det finns en möjlighet att erhålla stöd när olyckan är framme. Ett skickligt försäkringsbolag håller utbetalningarna på en nivå som ligger en micrometer över gränsen för den frekvens som krävs för att en vandringssägen av typen "råttan i pizzan" ska kunna hållas vid liv. Notera även det eufemistiska begreppet försäkringsTAGARE, när det i själva verket är försäkringsbolagen som TAGER och kunderna som GIVER.

    Det finns således ingen anledning att vara ilsken på Folksam - de har ju bara råkat ha oturen att missa att aktuell produkt (som Ni mycket riktigt påpekar) har vissa brister i affärsmässighet, eftersom samtliga försäkringstagare förr eller senare kommer att upptäcka att livsuppehållande funktioner upphört att fungera. Sannolikt beror detta misstag på att konceptets upphovsman prövade produkten på sig själv under allt för kort tid för att hinna notera denna statistiska ofullkomlighet. Eftersom både han själv och huvuddelen av hans kollegor bedömdes vara levande, framstod det antagligen som osannolikt att folk helt plötsligt skulle gå och trilla av pinnn (även om undertecknad har upplevt att det är just när man går på pinnen som sannolikheten att trilla av sagda pinne är som störst).

    Slutligen villl jag, trots den aningen mästrande tonen i detta inlägg, understryka att jag finner er elektroniska samling av funderingar vara av stor glädje; Edra texter ger sannolikt många potentiella s.k. bloggare ökat självförtroende (på bogen "kan han, så kan jag...")!

    SvaraRadera