fredag 6 november 2009

Arbetsförmågeutredningen

Särskild närståendepenning ska kunna betalas ut i tio dagar till den som har förlorat ett barn, make, maka, partner eller förälder. Beloppet ska vara lika stort som sjukpenning. Då ska arbetsgivaren slippa sjuklön under dessa tio dagar och arbetsgivaren ska vara evigt tacksam och dessutom underlätta arbetet när den sörjande kommer tillbaka. Sorgen kan faktiskt anses sedan leda till sjukdom, såsom depression, och då gäller de ordinära sjukdomsreglerna. Om jag, som privatperson, mot all rim och reson och förhoppningar (peppar, peppar osv…) skulle mista ett av mina barn så har jag väldigt svårt att föreställa mig att vara tillbaka i full produktion efter tio dagar. Att då bli ifrågasatt, och behöva ett psykiatriskt diagnostiskt intyg, skulle jag förmodligen inte mäkta med, men hoppas att jag inte får praktisk kunskap om denna horribla frågeställning. Sjukförsäkringen är de facto enbart till för klassificerade sjuka, därför vill Hedborg stoppa sjukpenning och sjuklön till personer som har gjort skönhets¬operationer. Varför inte då även stoppa eller spärra sjukförsäkringen till idrottsaktiva hälsoidioter, korpenentusiaster, fallskärmshoppare och andra potentiella skadedrabbade? De som går på staden och shoppar i ur och skur i högklackar, varför ska de få sjukpenning om de stukar eller får en fraktur på vristen?
Är det arbetsförmågan, sjukhet, sorg, friskhet, idrottsaktivitet, nutida skönhetsideal eller sjukdomsdiagnos som ligger till grund för vårt försäkringssystem????
Nej, bort med sjukförsäkringen för alla som kan skylla sig själv och alla som kan skylla på någon annan!!!!!!
Näst försäkringskassan är väl AF och skattemyndigheten nästa instans för välfärdens nedfall.

Jaja, jag vet hur allt ska vara, men framför allt hur allt inte ska vara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar